Kyckling med sötpotatisstrips

 
Idag gjorde jag lite kyckling middag. Jag är inte jätteförtjust i kyckling just men det finns två rätter som jag brukar kunna tycka om. Dels är det kyckling med sötsur sås och sen är det just kyckling i ugn som min fina sambo gör så gott. Idag var det min tur att försöka. 
För att försöka göra det hela lite nyttigare, vi brukar ha hemmagjord klyftpotatis, så hittade jag ett gott tips på Anna skrippers hemsida (som jag kände att jag borde börja länka till). Sötpotatis strips. Som pommes fast ett nyttigare alternativ. 
 
Ingridienser ♥
 
Kycklingfiléer (hur många beror på hur mycket man vill) 
2 stora sötpotatisar
Olivolja (jag hade inte detta så tog matolja eller om det var raps)
Timjan (hade inte detta heller så tog dragon) 
Honung 
Salt & peppar
Bearnaisesås på pulverpåse 
 
Såhär gör du ♥
 
Tina kycklingen någorlunda. Ställ ugnen på 225 grader. 
Skala sötpotatisen för att sedan skära den såsom strips, blanda ihop olja, honung, timjan(jag tog dragon) plus salt & peppar. Häll detta över sötpotatisstripsen som du lagt på en plåt med bakplåtspapper. Blanda honung, timjan(jag tog dragon) plus salt och peppar och pensla på kycklingen. 
In med allt i ugnen  i ca 30 minuter, mer eller mindre beror på hur mycket kycklingen är tinad och såvidare. 
Jag körde potatisen och kycklingen samtidigt i ugnen men kycklingen fick vara inne lite längre. 
Samtidigt så gör du såsen så som det står på förpacknigen. 
 
Vi åt detta med gelé! 
Hur gott som helst, sötpotatisen tillför så otroligt god smak. Älskling tyckte väl inte helt att bearnaisesås passade till men jag tyckte det var gott! 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!