Fiorentina + bommar

 
Fina Fiorentina! 
 
Igår red  vi bommar, hon har endast löshoppats några få gånger (3ggr?) så gå över bommar med mig på var väl det vi ska börja med. La upp tre travbommar och en upphöjd, kanske tio cm. Så tog in henne och hon verkade så positiv och glad. 

Jag tog med lite grejer hemifrån som två schabrak, boots, lindor och ett träns! Mitt bruna träns som jag köpte till Lily men knappt är använt. Eftersom att Fiorentinas sadel är brun tänkte jag att det skulle passa jättefint men ja, det var ju helt fel brun, det tänkte jag ju inte på. Det blev i alla fall snyggt ändå på henne och det har så sköna tyglar och mjukt fint läder. Så satte på hennes hackamore på det. Så snygg blev hon. 
 
Började med att rida i skritt i serpentiner börja lite med att visa att skänkel betyder flytta och lite basic saker vilket hon verkade vara med på litegrann i alla fall. Sedan skrittade vi över dom tre bommarna några gånger och hon snubblade som bara den. Hon är ju en travhäst och travhästar går endast på platt mark rakt fram så hon då ska ställa om efter 13 år på platt mark till att lyfta på benen. Jag tänkte att i trav kommer detta gå skitdåligt. Vi skrittade över den upphöjda och den slog hon i varje gång. Vi hade benskydd i alla fall.
 
Började trava igång och hon skötte sig exemplariskt. Höll traven fin fint, inget passande eller något. Började "trava" över bommarna. Jag försökte göra en halvhalt framför bommarna för att ha henne med mig men det tog hon som stopp så hon saktade av så fick jag driva på så hon började trava mitt i. Det gick i alla fall bra men sen struntade jag i halvhalterna och  bara travade på och hon fixade det perfekt, satte fötterna precis rätt. Varje gång. Så vi travade några gånger och gjorde allt det en stund sedan travade jag henne på fyrkanten för att sedan avsluta med att skritta ut. 

Fio går inte att rida ut på själv då hon är väldigt väldigt orolig och skrikig. Dock är ett mål att kunna rida ut på henne utan problem och ja vi börjar med att skritta ut! Det gick jättebra! 

In i stallet stretchade vi och hon fick massor av morötter och hon var väldigt nöjd med det! 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!