Det där med ägg

 
Ägg är något som går åt otroligt mycket hemma hos oss. Jag kokar alltid 4 ägg per kväll inför morgondagen. 
Vi äter minst ett var till frukost och sen har jag i ett i bananpannkakorna. Så minst 3 ägg till frukost sen äter vi mer. Ägg är bra att äta och om inte annat väldigt gott och speciellt till frukost. 

Idag när jag köpte ägg fanns det bruna ägg, vilket jag tycker är lite festligt när man är så van med vita ägg. Vad beror detta bruna på? Är det att dom kommer från bruna höns eller var det som gör dom bruna? 
En liten dröm jag har sådär är att en gång kunna ha en egen liten hönsgård och kunna gå upp sådär vid 05.30 och gå ut i hönsgården och plocka alla nya ägg och äta till frukost.. åh hur underbart vore inte det? Samt att jag vill ha ett trädgårdland och ett växthus. Vill kunna producera egen mat för miljöns skull och för min egen. Slakt kaniner är något jag alltid velat ha också, dock tror jag att jag är lite för blödig för att slakta själv.. men vem vet? Dock tror jag inte jag vill föda upp nöt och gris för eget behov då det är för mycket och stort jobb som jag inte direkt kan eller är så intresserad av. Men kaniner, höns och trädgårdsland.. ja det vore något! 
Jag kan ju lära känna en slaktare som kan slakta mina kaniner och höns och lära känna en bonde som har nöt och gris jag kan få köpa. Nä nu drömmer jag mig för långt bort! 
 
Jag försöker att även om jag vill ha det billigt så ska hönsen alltid vara frigående, jag skulle inte stödja burhöns hur billigt det än var. Samma när vi köper kyckling, då köper vi nog det dyrast för det är nog det ända som inte är halalslaktat. Det är något jag aldrig mer kommer att äta, halalslaktat djur. Fy. 
Har ätit det i okunskap men nej aldrig mer. 
 
Tror jag ska visa imorn vad vi brukar äta till frukost sådär 05.30 när vi stiger upp och äter frukost! 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!