Dagens djurtips

 
Något jag verkligen kan tipsa om är dom två ströerna jag använder mig av till mina djur, inte bara gnagarna utan också kaninerna och fåglarna. Grymt.
 
K-strö är det på den översta bilden och det är det jag använder till kaninen, fåglarna och guldhamstrarna. Det är en pelletsliknande strö. Helt luktfritt skulle jag vilja säga, något dammigt ev men detta endast när det lukrats upp. Skulle vilja säga att det är som halmpellets att när man har vatten på det så faller det sönder som ja smuligt liksom. Hmm.. får ta en bild någongång. Blir typ som sand haha eller nä. 
I alla fall så känner jag ingen lukt från hamstrarna om man bortser från att sanden kan lukta ibland men ja det blir ju svårt för ströet att ta bort. Ser fräscht ut och ja tar bort lukten. 
Har aldrig velat ha kanin inne och hade det en gång och fy jag klarar det inte det luktar äckligt. Men mamma tog in putte i höstas och så fanns detta strö hemma så hon tog det och hon var helt chockad att det inte luktade. Och ja här hemma har jag aldrig någonsin känt någon lukt från putte, alls! Älskar detta! 
 
Cotton comfort fick jag hem som prov från fäboden i våras eller när det nu var, somras kanske haha. Det är som biprodukter av bomull om jag inte minns fel. Detta strö är så hållbart men ändå så mjukt så det blir fantastiska grottor och gångar som håller kvar. Plus att det är luktfritt. Otroligt strö för mössen och dvärghamstrar. Blir som ett grävparadis. Varför endast dom har det är för att det är dyrare än K-ströt och sen så är inte guldisarna, kaninen eller fåglarna gräver gångar och hålor så då är K-ströt likvärdigt plus att det är billigare och lättare att lägga ut. Så mössen och dvärghamstern får lite dyrare och lyxigare strö då dom passar till det! 
 
Dessa ströer är fantastiska! Gillar inte kutterspån för det luktar fruktasvärt eller inte själva ströet men när det är använt så att säga. Toalätt ströet, fyfan bara själva ströet luktar ju så man vill spy usch. Sen finns det ju massa annat, Alspån är också jättebra men inte helt luktfritt. Nej jag är urnöjd. 
12 kg k-strö kostar 68 kr
Där jag köpte 40L cotton comfort kostade det 130 kr. Ska köpa från Fäboden nästa gång då får v se hur mycket billigare det är då! 

Postat av Natteli

På vilket sätt är inte alspånet helt luktfritt? Av alla sorter jag testat så gillar jag helt klart det bäst faktiskt. K-ströt är ju bra i sig men är väldigt hårt för små tassar att gå på plus att det luktar väldigt starkt så jag får ont i huvudet av det men kommer nog köra det blandat med alspånet så alspånet är så dyrt. :(
Toalätt och spån håller jag med dig om! Det går fett bort! :P
Cotton comfort skulle jag få testa men jag tog aldrig hem nått. :P

Svar: När jag hade alspån så luktade det hamster i lägenheten och ja nu när jag har dessa så luktar det nada, överhuvudtaget! Jag upplever inte att kströt är så hårt för guldisarna och ja dom andra har ju cottoncomfort! Haha dumma dig, köp hem lite och testa vettja :)
Linnea Johansson Kvick

Datum: 2013-02-12 | Tid: 00:50:04
Blogg: http://familjennormal.blogg.se
Postat av Natteli

Köpa hem och testa? Nej nej det är jag alldeles för snål för! :P Haha!

Men tycker du inte att kströt stinker trä? Tycker det luktar jätte starkt faktiskt. Nu har jag iof ett par burar mer än dig men jag upplever inte direkt att det luktar mycket i hamsterrummet men just nyöppnade kströ påsar och även när det är nytt i burarna så stinker det stark av trä i hela rummet. Jag är lite känslig för dofter, tål inte alla parfymer och sånt, så jag får huvudvärk när det doftar så mycket. Annars är ju d det billigaste alternativet.

Datum: 2013-02-14 | Tid: 00:25:03
Blogg: http://familjennormal.blogg.se



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!